Animaties over veiligheid:
wat werkt en wat niet?

Een video animatie maken over veiligheid is niet makkelijk. Je wil veel vertellen, maar het mag niet te lang worden. Mag het een klein beetje grappig zijn?

1. Lang of kort?

Begin met na te denken hoeveel tijd je kan vragen van je doelgroep. Er is altijd genoeg te vertellen, maar een goed scenario werkt direct naar een vaste lengte toe. Een voorbeeld van een lange versus een korte video:

Stad Antwerpen koos een video van 4 minuten om de regels rond veiligheid op te frissen voor werknemers van Den Bell. Da’s lang maar geeft de ruimte om naast noodprocedures (brand, hartaanval) ook te praten over bijvoorbeeld “verdacht gedrag” of “gebruik van je badge”. Nieuwe medewerkers hoeven niet te wachten op een opleiding: ze kunnen de procedures zelf doornemen.

CRC koos voor een kort verhaal waarin we aan bezoekers van de gebouwen tonen welke 4 regels je leven kunnen redden. Ze krijgen de video via email vóór hun bezoek: als de video te lang is, dan wordt hij gewoon niet bekeken.

CRC: de essentie kan je leven redden

2. Aandacht vragen = boeiend maken

Als je aandacht vraagt, dan moet je iets teruggeven. Een reden om te blijven kijken. Zeker langere video’s moet je leuk maken. Da’s niet makkelijk, omdat we praten over veiligheid. We willen verwondingen of tegenspoed serieus genoeg nemen.

Gelukkig hoeft humor niet te willen zeggen dat je een onderwerp niet au sérieux neemt. Kijk maar naar de Australische campagne rond veiligheid op het spoor “Dumb ways to die“, die miljoenen mensen bereikte. Illustraties hebben het voordeel dat ze problemen iets abstracter tonen. Een paars driehoekig figuurtje die een arm verliest in een ongeval is minder shockerend dan een foto.

Stad Antwerpen: abstracte figuren om te praten over ongeval