We starten met een strategie

“Strategie maakt het verschil tussen een animatie die amper bekeken wordt
en één die mensen spontaan zullen delen.”

Positionering en focus

We noteren jouw briefing: wat wil je vertellen aan wie? Dan kijken we naar je concurrenten of collega’s, hun positionering en conversaties. Waar sta jij sterker? Als je deze oefening al een tijdje niet gedaan hebt, dan kunnen we met de juiste vragen snel een plan opstellen.

Je collega’s kunnen vaak input geven. Een verkoper weet welke woorden de ogen doen fonkelen aan de andere kant. HR ziet hoe teams kunnen gemotiveerd worden. Je technisch expert weet welke grafieken goed scoren in communicaties.

Stap 1: een goed scenario.
Stap 1: een goed scenario.

Multichannel

Veel projecten starten met een concrete vraag, zoals “Hoe kunnen we ons voorstellen op de site met een filmpje”. Maar vaak kan je een animatie breder inschakelen, zoals om een verkoopgesprek te starten. Als we op het einde één zin veranderen, kan je er dan op sociale kanalen mee uitpakken? Heb je wat aan een versie zonder klank voor beurzen?

Laat ons ook verder denken dan de animatie zelf: als toch een heel aantal illustraties gaan maken, kunnen we die dan ook in de nieuwsbrief gebruiken? Of als content op sociale kanalen?

Van strategie tot scenario

Als we weten wat je waar wil vertellen aan wie, dan schrijven we je scenario. Vaak moeten we een keuze maken welke argumenten we gaan gebruiken. Wat niet in de animatie komt, kan op je landingspagina’s of andere media rond de animatie.

Stap 1: een goed scenario.
Stap 1: een goed scenario.

We denken met ons hart

We overtuigen mensen zelden met rationele argumenten, zoals “mijn oplossing is sneller en goedkoper dan die van de concurrentie“. Laat je kijkers verliefd worden op een idee. We kiezen met ons hart, het hoofd verantwoordt hoe we kiezen.

Daarom is een scenario meer dan rationele argumenten. We werken met verteltechnieken die het verhaal herkenbaar maken, empathie opwekken, omkaderen en je even doen lachen.

The science of bias

Onze hersenen neem constant binnenwegen, om sneller beslissingen te maken. Zo is er onze Confirmation Bias: we willen horen wat we al geloven, niet wat ons tegenspreekt. Of Belief Bias: we verwerpen vaak ideeën die extreem klinken, zelfs als de uitleg logisch is.

Swörl gebruikt deze kennis over hoe mensen beslissingen maken om betere scenario’s te schrijven. Als we informatie op de juiste manier in een visuele communicatie gieten, dan is die veel effectiever.

Stap 1: een goed scenario.

1. Strategie
& Scenario

2. Illustratie

3.Voice-over

4. Animatie

5. Verspreiding